Od tego każdy maluch zaczyna przygodę ze skautingiem

Mali mieszkańcy wielkich gór, Dżeki i Nuka, Indianie, skauci

Mali mieszkańcy wielkich gór (jap. シートン動物記 くまの子ジャッキー Shīton dōbutsu-ki kuma no ko Jakkī?, Seaton dōbutsuki: Kuma no ko Jacky), także Dżeki i Nuka to serial animowany produkcji japońskiej z 1977 r. Akcja toczy się w puszczach Oklahomy na przełomie XIX i XX w. Głównymi bohaterami serii są dwa osierocone niedźwiadki, Dżeki (org. Jacky) i Nuka (org. Jill), które trafiają pod opiekę indiańskiego chłopca o imieniu Senda (org. Ran) oraz jego rówieśniczki Olgi (org. Alice), córki białych osadników. Serial powstał na podstawie powieści Ernesta Thompsona Evana Setona – Monarch – The Big Bear of Tallac.

Monarch - lub Jacky, jeśli wolisz - istaniał naprawdę.
Monarch – lub Jacky, jeśli wolisz – istaniał naprawdę. W bajce jego los przedstawia się dużo bardziej radośnie niż w rzeczywistości. Jacky nigdy nie dorasta i na zawsze pozostaje małym, przyjaznym misiem. Ale w prawdziwym życiu miś niestety dorósł i spędził całe swoje życie w niewoli.

O autorze: Ernest Thompson Evan Seton (ps. Czarny Wilk, The Chief; ur. 14 sierpnia 1860 w South Shield w Anglii – zm. 23 października 1946 w Santa Fe w USA) był założycielem ruchu Woodcraft, współtwórcą skautingu, rysownikiem i pisarzem, obrońcą przyrody i kultury północnoamerykańskich Indian.

Pochodził z bogatej, wielodzietnej rodziny, która w 1865 przeniosła się do miasteczka Lindsey w Kanadzie. Od najmłodszych lat w kanadyjskich puszczach poznawał tajniki przyrody. Kiedy miał 10 lat przeniósł się do Toronto, gdzie uczęszczał do szkoły i kolegium. Tam przez pewien czas miał rozbrat z lasem, gdyż rodzice patrzyli z dezaprobatą na jego zamiłowanie do zwierząt i roślin. Życie młodego Ernesta podporządkowane było Biblii i sprawom religijnym (rodzice Setona byli purytanami) oraz nauce. Po ukończeniu Ontario Art School wyjechał do Anglii na studia artystyczne na wydziale malarstwa i rzeźby w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Londynie. W 1881 wrócił do Ameryki, wycieńczony, niedożywiony i przepracowany (na cały pobyt w Londynie Ernest otrzymał od rodziców tylko około 400 dolarów, z czego opłacić musiał koszty związane ze studiami, jedzeniem, ubraniem itp.).

Od 1882 do 1886 mieszkał na farmie u brata, gdzie studiował zoologię, badał przyrodę, spotykał Indian i traperów, oraz wsłuchiwał się w opowieści o wielkich myśliwych i wodzach. Poznał ich życie, sposoby polowania, język. W 1885 przyjechał do Nowego Jorku i otrzymał zadanie sporządzenia 1000 rysunków do Wielkiego Słownika. Pięć lat później wyjechał do Paryża, gdzie studiował malarstwo i wystawiał portrety zwierząt. Skończył studia anatomii ssaków. W 1886 ożenił się z Grace Gallatin, a w 1899 wrócił do Ameryki i opublikował swoją pierwszą książkę ang. Molly Cottontail (historia zajączka). W ślad za pierwszą, wydał następne: Lobo, Dzikie zwierzęta, które znałem, Życie zwierząt Północnej Ameryki, Życiorys Srebrnego Lisa. Sam wykonał ilustracje do swoich książek. W 1900 Seton znalazł opuszczoną farmę w pobliżu Nowego Jorku z przylegającym do niej lasem i jeziorem. Sam zbudował dom i założył w nim muzeum z ponad 3 tys. wypchanych zwierząt i ptaków.

Ernest Thompson Evan Seton

1 lipca 1902 założył pierwszy szczep Woodcraft Indians (Indianie Puszczańscy). W 1906 spotkał się z generałem Robertem Baden-Powellem i został jednym z jego doradców (w 1908 w Anglii powstała organizacja skautów R.Baden-Powella). W 1910 Seton Czarny Wilk został naczelnikiem skautów amerykańskich (Boy Scouts of America – założonej przez Dana Bearda w 1909), wyznajcych zasady:

  • rekreacja (zdrowy wypoczynek),
  • inteligentne obozownictwo,
  • samorząd chłopców pod przewodnictwem dorosłych,
  • magiczny wpływ ogniska obozowego,
  • puszczański program (życie na łonie przyrody i za jej pomocą),
  • odznaki, czyli tzw. honory (sprawności),
  • osobiste odznaczenia za osobiste osiągnięcia,
  • ideał bohaterski (czysty, sympatyczny ideał siły cielesnej),
  • malowniczość we wszystkim (czar strojów, obrzędów, śpiewu itp.)

W 1915 został oskarżony o socjalizm, anarchizm oraz brak amerykańskiego obywatelstwa i wyrzucony z organizacji. Tego samego roku założył nową organizację pod nazwą ang. Woodcraft-Chivalry (Rycerstwo Puszczańskie), którą przekształcił w 1917 w The Woodcraft League of America (Puszczańska Liga Ameryki). Został jej naczelnikiem, jak również światowego Woodcraftu. Aż do samej śmierci starał się wpajać wartości Woodcraftu, podkreślając jego apolityczność i dążył do zjednoczenia jego sympatyków na całym świecie.

Related posts

Leave a Comment