Homoseksualizm a religie. Filmy o grzesznej miłości. TOP 5

Mixed kebab

Temat trudny i ważny. Miłość homoseksualna i lesbijska – potępiana i pogardzana (mniej lub bardziej w zależności od nurtu) przez niemalże wszystkie religie, prowadząca do konfliktów wewnętrznych i z najbliższym otoczeniem. Miłość, której trzeba się wstydzić lub której trzeba się wyrzec… Miłość grzeszna! Oto pięć najbardziej udanych – naszym zdaniem – prób filmowych rozprawienia się z tym tematem.

„Mixed Kebab”

Ibrahim urodził się w tureckiej rodzinie w Belgii. Jest muzułmaninem i gejem. „Mixed Kebab” to opowieść o jego miłości do Kevina wbrew religii, tradycji i obowiązkom, które z niej wynikają. Ibrahim (Cem Akkanat) ma 29 lat i ukrywa swoją orientację. Rodzice zaaranżowali mu ślub z kuzynką Elif (Gamze Tazim), która dzięki temu będzie mogła przyjechać do Belgii. Jednak Ibrahim bardziej interesuje się przystojnym 19-letnim Kevinem (Simon Van Buyten) i zaprasza go na wycieczkę do Turcji. Tam Kevin ośmiela się odwzajemnić uczucie Ibrahima, jednak zazdrosny chłopak Elif, Yusuf (Hakan Gurkan), robi im kompromitujące zdjęcia i wysyła je do rodziców Ibrahima.

„Mixed Kebab” to wciągająca, wielowątkowa historia pełna niespodziewanych zwrotów akcji. Romans Ibrahima i Kevina rozgrywa się na styku kultury zachodniej i wschodniej, na tle uprzedzeń, dyskryminacji, a nawet wrogości i przemocy wobec emigrantów i gejów.

Koran wypowiada się co do czynów homoseksualnych w surze al-Araf (Wzniesione krawędzie) (7,79) oraz w surze asz-Szuara (Poeci) (26,166), nawiązując do opowiadania o Sodomie. Hadisy, czyli świadectwa opinii Proroka Mahometa jeszcze bardziej ostro wypowiadają się w tej kwestii (Zabij tego który to czyni, a także tego, któremu to czynią) zabraniając zarówno liwat, stosunków seksualnych między mężczyznami, jak i sihak, stosunków lesbijskich. Islamskie szkoły prawa różniły się głównie co do kary, jaką powinni ponosić homoseksualiści oraz sposobu dowodzenia winy. Historycznie w krajach islamskich homoseksualizm był czasem tolerowany, czemu sprzyjała poligamia. W wielu jednak, w których islam jest religią państwową za homoseksualizm nadal grozi kara śmierci: w Iranie, Arabii Saudyjskiej, Mauretanii, Sudanie i Jemenie. Przykładem jest egzekucja irańskich nastolatków-gejów, Mahmuda Asgariego i Ajaza Marhoniego, dokonana w 2005 roku przez irańskich fundamentalistów. W innych państwach przepisy są łagodniejsze, co zazwyczaj oznacza wieloletnie więzienie. Również lesbijki bywały prześladowane – historyk at-Tabari opisuje przypadek ukarania śmiercią pary lesbijek uprawiających seks w haremie kalifa al-Hadiego.

Z drugiej zaś strony prawa te nie zawsze są ściśle egzekwowane. W egipskiej oazie Siwa do 1928 roku (potajemnie do początku lat 50. XX wieku) praktykowane były małżeństwa między mężczyznami, co było jednak pewnym regionalnym wyjątkiem. W krajach zachodnich w diasporze muzułmańskiej istnieją organizacje homoseksualistów-muzułmanów (Queer Jihad, Al-Fatiha), uważane jednak przez współwyznawców za apostatów. Oprócz tego w nielicznych krajach muzułmańskich istnieją organizacje LGBT (Indonezja, Turcja, Liban, Sierra Leone, Bangladesz).

„Oczy szeroko otwarte”

Wyjątkowy izraelski film o przekraczaniu tabu zakazanej miłości. Autentyczny, nieoceniający, ale ukazujący siłę namiętności w kontekście religijnych zakazów.

Oczy szeroko otwarte

Aaron, szanowany czterdziestoparoletni członek żydowskiej gminy, wiedzie spokojne i poukładane życie w ortodoksyjnej dzielnicy Jerozolimy. Wraz z żoną Rivką oraz czwórką dzieci mieszka nieopodal koszernego sklepu mięsnego, który sam prowadzi. Praca wypełnia mu niemal całe życie. Czas wolny spędza na modlitwie lub z rodziną. Utartą i rutynową codzienność przerywa Ezri – dziewiętnastoletni student, który nieoczekiwanie odwiedza sklep Arona. Ten postanawia go zatrudnić i otoczyć ciepłem oraz przyjacielską opieką. Jednak z czasem to pozornie ojcowskie uczucie przeradza się w żarliwą namiętność i pożądanie, od którego nie sposób wręcz uciec.

„Sekrety”

Poruszający film o losach dwóch młodych żydowskich kobiet. Noemi i Michel poznają się w żeńskim seminarium w mieście Safed. Początkowo nie darzą się sympatią. Jednak zmienia się to, kiedy obie poznają Anouk – Francuzkę przybyłą do Safed w poszukiwaniu spokoju. Kobieta jest bardzo chora i nie ma nadziei na wyleczenie. Dziewczyny decydują się na użycie mistycznej żydowskiej kabały, zakazanej dla kobiet. Podczas pełnej ryzyka misji zaczynają odkrywać nie tylko swoje pragnienia, ale też własne przeznaczenie…

Sekrety

Żydzi ortodoksyjni w ich interpretacji Tory i Talmudu potępiają czynny homoseksualizm, nie przywiązując wagi do pragnień homoseksualnych, które uważają za pozbawione znaczenia moralnego. Zjednoczona Synagoga Judaizmu Konserwatywnego, największa organizacja tego nurtu judaizmu wyraziła stanowisko, że status Żydów homoseksualistów powinien być podobny, jak Żydów naruszających jedną z pozostałych 613 micw judaizmu; nie uznaje związków homoseksualnych i nie ordynuje homoseksualnych rabinów, ale sprzeciwia się dyskryminacji prawnej i nie wyłącza gejów i lesbijek z synagogi. Judaizm reformowany, aczkolwiek dopiero od niedawna, zezwala na uczestniczenie rabinów w ceremoniach błogosławienia związków jednopłciowych. Światowemu Kongresowi Żydowskich Organizacji Gejów i Lesbijek „Keshet Ga’avah” odmówiono przyjęcia w skład Światowego Kongresu Żydów.

Natomiast progresywne formy judaizmu jak judaizm reformowany, judaizm rekonstrukcjonistyczny oraz judaizm liberalny akceptują w takim samym stopniu seks homoseksualny i heteroseksualny. Przedstawiciele judaizmu rekonstrukcjonistycznego wierzą, iż tradycyjne prawo przeciwko homoseksualności nie jest obowiązującym prawem, gdyż nie odzwierciedla nowego rozumienia seksualności człowieka.

Według judaizmu ortodoksyjnego czynnością homoseksualną nie są: 1) stosunek między dwiema kobietami, Tora według nich zabrania tylko stosunków seksualnych między mężczyznami; 2) stosunek oralny między dwoma mężczyznami także nie jest czynnością homoseksualną, za akt homoseksualny jest uważany tylko stosunek analny. Jednak homofobia jest głęboko zakorzeniona wśród wyznawców wszystkich religii.

„Zatoka miłości”

Poruszający i prowokujący jednocześnie film o młodzieńczej miłości i konflikcie między pożądaniem a wiarą. Brady wychowuje się w głęboko religijnej rodzinie. Matka Brady’ego zakłada szkołę katolicką w małej miejscowości na wybrzeżu, dlatego razem przeprowadzają się do Rock Haven. Brady zaprzyjaźnia się tam z Cliffordem, młodym, atrakcyjnym chłopakiem, który jest bardzo świadomy swojego ciała i seksualności. Namiętność, która rodzi się między nimi, uwypukla sprzeczności między pragnieniami i religią Brady’ego.

Zatoka miłości

Zgodnie z Katechizmem Kościoła Katolickiego wydanym w 1992 roku Kościół katolicki zgadza się z tezą, że homoseksualizm wynika z różnych uwarunkowań oraz że jego psychiczna geneza pozostaje w dużej części nie wyjaśniona, a także przyznaje, iż pewna liczba mężczyzn i kobiet przejawia głęboko osadzone skłonności homoseksualne. Do roku 1997 Katechizm Kościoła Katolickiego zawierał zdanie: „Osoby takie nie wybierają swej kondycji homoseksualnej; dla większości z nich stanowi ona trudne doświadczenie.”, później zdanie to zostało zmienione na: „Skłonność taka, obiektywnie nieuporządkowana, dla większości z nich stanowi ona trudne doświadczenie.”. Według nauki Kościoła opartej na Biblii i Tradycji jedynym dopuszczalnym etycznie miejscem realizowania się życia seksualnego jest małżeństwo. Akt homoseksualny jest więc grzechem pozostającym w głębokiej sprzeczności z czystością i nie wynika z prawdziwej komplementarności uczuciowej i płciowej i w żadnym wypadku nie będzie mógł zostać zaaprobowany. Kościół wzywa osoby homoseksualne do czystości (tzn. abstynencji seksualnej), jednocześnie zaleca katolikom traktować te osoby z szacunkiem, współczuciem i delikatnością oraz nakazał unikać wobec nich jakichkolwiek oznak niesłusznej dyskryminacji.

„Love in Action”

Poruszający dokument o próbach „wyleczenia” młodych ludzi z homoseksualizmu. W 2005 roku 16-letni Zach Stark wyznał swoim rodzicom, że jest gejem. Oni zaś wysłali go do grupy chrześcijańskich fundamentalistów, nazywającej się „Love in Action”, na specjalną terapię, która miała zmienić jego orientację. W ośrodku obowiązywały surowe reguły, m.in. nie wolno było oglądać telewizji, patrzeć sobie w oczy, zachowywać się w „przegięty” sposób, ale także… słuchać muzyki z musicali. „Pacjenci” musieli za to stale się modlić i brać udział w sesjach nienawiści do samych siebie. Zach zaczął prowadzić blog, w którym pisał, jak bardzo czuje się tam nieszczęśliwy. Pod wpływem jego wyznań organizacje LGBT zaczęły organizować protesty pod siedzibą „Love in Action” w Memphis. Sprawą zainteresowały się również media, który postawiły pytanie, czy wolno zmuszać osoby nieletnie do brania udziału w tego typu „terapiach” i czy nie jest to przypadkiem łamanie prawa.

 Love in Action

W dokumencie Morgana Jona Foxa wypowiadają się ludzie, którzy przeszli przez „Love in Action”, w tym i Zach Stark. Poznajemy opinie działaczy gejowskich, psychologów, rodziców, „trenerów” z ośrodka, oglądamy fragmenty programów telewizyjnych poświęconych tej sprawie. Mamy też okazję być świadkami przemiany, jaka dokonała się w jednym z dyrektorów „Love in Action”. Trzeba ten film obejrzeć, zwłaszcza w Polsce, gdzie przecież także uzasadnia się nienawiść do homoseksualistów względami religijnymi.

Znacie inne filmy o tej tematyce, warte polecenia? Podzielcie się nimi w komentarzach.

Related posts

Leave a Comment